EN | DE | LAT

Kázání biskupa Pavla na svěcení olejů (27. 3. 2018)

V našem Katedrálním chrámu sv. Vavřince v Praze na Petříně se včera sešli duchovní při tradiční mši svaté
spojené se svěcením olejů - missa chrismatis. Biskup Pavel při této příležitosti pronesl kázání, které nás inspiruje k přemýšlení o budoucnosti starokatolictví, ale také Kristovy církve jako celku.

Pro
ty z Vás, kteří nemohli včera dorazit přinášíme videozáznam. Omlouváme se za zníženou kvalitu videa a zvuku - nahrávali
jsme tentokrát jenom mobilním telefonem.

Milé sestry, milí bratři,

ještě jednou vás
pěkně vítám v naší katedrále sv. Vavřince při slavnosti žehnání olejů. – Je to takové každoroční setkání duchovenstva v biskupském kostele, při kterém jsou žehnány oleje pro liturgii v následujícím roce. I v jiných biskupských kostelech v naší zemi se toto děje, a sice na Zelený čtvrtek ráno – a i v jiných katedrálách je to spíše setkání duchovenstva kolem
biskupa než obraz živé církve – zpravidla jsou totiž prořídlé lavice věřících. – Ani u nás tomu není letos jinak – jen
přemýšlím, jestli je to úctyhodná tradice, kterou je dobré držet, anebo je čas promyslet to a svěcení olejů přemístit
na synodu, kde se sejde v reprezentativní podobě skutečně celá církev. – Sám ještě nejsem rozhodnutý a budu rád, když
se o tom budeme moci sdílet. – Nejde totiž o to, že tak se to vždycky dělalo, nebo že jsme na to zvyklí, nebo, že je to
hezké – víme totiž, že má-li symbol hovořit – a symbolem je zde nejen olej ale také shromážděný lid – musí být ten
symbol sám ze sebe vypovídající a srozumitelný. – Jinak snadno můžeme propadnout magickému chápání – totiž že tento
olej je opravdu nabit energií, kterou jsme skrze kněžství do něj doslova a do písmene nashromáždili, a proto je
svatý.

Vy pak budete nazýváni „Hospodinovi kněží“, - čteme dnes z 61. kapitoly u Izajáše – a bude
se vám říkat „Sluhové našeho Boha“. Jejich výdělek jim předám věrně a uzavřu s nimi smlouvu věčnou. Jejich potomstvo
bude známé mezi pronárody a jejich potomci uprostřed národů. Všichni, kdo je spatří, rozpoznají na nich, že oni jsou to
potomstvo, jemuž Hospodin žehná.“

Nejsme kněží starého zákona, ale v lidových představách – a někdy i v
představách kněžských – zůstává zakořeněn obraz lidí, kteří jsou nadáni nějakou mimořádnou vlastností – a ať už jsou
jacíkoli – svátost kněžství je pozvedá skoro do nebeských výšin. A tak sv. František z Assisi řekne, že potkal-li by
kněze a anděla, tak nejprve pozdraví kněze, který vysluhuje eucharistii, a až potom anděla, který je sice z nebe, ale
mši svatou sloužit nemůže ...

Jak jsou tyto zbožné obrazy vzdálené životu našich dní! Jak nesdělné jsou tyto
symboly mimo zasvěcený okruh ezoterů, kterým – zdá se – dneska církve jsou.

Jako Hospodinovi kněží – když si
vypůjčím ten příměr z Izajáše – bychom rádi jako oni viděli výsledky své práce. A mezitím je dílo čím dál hubenější,
pozice církve ve společnosti slabší a slabší a pokud by o kvalitě služebného kněžství měly vypovídat počty duší, které
jsme vytrhli Satanovi z chřtánu a přivtělili jsme je do tajemného těla Kristova jako angažované křesťany, jistě bychom
se pochlubili nějakou svojí statistikou kolik lidí jsme pokřtili, oddali, pomazali či pohřbili. – To všechno je dobré a důležité.

Přicházejí ale dny – není výrok Hospodinův ale můj a je opřený o pozorování tohoto světa – ve kterých
bude s křesťanstvím a jeho pozicí ve společnosti zatřeseno ještě více. Asi už nás nebudou pronásledovat, ale jsme lidem
čím dál tím víc volní, ano lhostejní. A to je ještě horší prubířský kámen pro naše kněžství, než tomu bylo
pronásledování. – On ten společný nepřítel spojoval a motivoval – ovšem tekutost dnešní doby a „leptavá banalita
konzumu“ – řečeno s římským kolegou Františkem – jsou daleko zákeřnější nepřítel.

Avšak – nejen my kněží – ale
všichni křesťané jsme pomazání svatým křižmem, jak slyšíme u křtu: „Jako Bůh pomazal svého Syna na kněze, proroka a krále, označujeme posvátným znamením i tebe, neboť patříš ke Kristu navěky.“ – Ano, všichni patříme ke Kristu navěky –
a jsme pomazáni na kněze, proroky a krále. – A tak se mi zdá, že nyní přichází doba, kdy je potřeba si připomenout
rovněž prorockou linii našeho poslání. Být vidět jako alternativa vůči lepkavé banalitě konzumu, a nikoli mu sami
podlehnout, být alternativou vůči světu, který hraje s kartami peněz, sexu a moci, s nekonečnou konjunkturou a úspěchem. – Protože tak to není a kdo tomu uvěří, uvaří se v tom a zblázní. Říká se, že peníze neučiní člověka šťastným
– ale že každý se o tom chce přesvědčit. A je tomu podobně s jinými zkušenostmi – jsou často nepřenosné. – Dnes už
mnoho nezmůžeme slovem a zdá se, že zbožným už vůbec ne. Můžeme však pohnout druhými když na nás samotných bude vidět
olej Božího pomazání v připravenosti ke službě evangeliu – olej veselí a radosti.

Dokážeme-li se poprat s touto
dobou a tlakem, který přináší, dokážeme-li se koncentrovat na Boha a jeho slovo, dokážeme-li být jeho kněžími, máme
šanci provést církev touto nesnadnou dobou a až naše síly vyschnou, předat své dílo dalším. A proto na závěr přichází
moje výzva biskupa: milí spolupomazaní, příroda nás učí, že co se nerozmnoží, to zahyne. Smyslem života je život, péče
o něj a předávání života. – Předávejte tedy věčný život ve svých farnostech, buďte plodní ve svých vztazích, mazejte
lidi olejem veselí a radosti a budujte církev silnou a kompetentní – silnou a kompetentní natolik, že až budete
vyčerpaní a budete chtít nebo muset své dílo předat dál, aby bylo komu jej předat. Pracujte s ministranty a ministrantkami, nelitujte žádné chvíle, kterou věnujete mladým, kteří přicházejí, protože pokud přicházejí, je to
vlastně zázrak. Budujte si vědomě svoje nástupce, kteří po vás dílo převezmou.

Přeji vám požehnané Velikonoce a hodně radosti, naděje, síly a zápalu pro Kristovu věc. Amen.