Pastýřský list k vánočním svátkům 2012
„….. Toto vám bude znamením:
Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí." (L
2,12)
Milované sestry a milovaní bratři,
když Bůh činí nové a veliké věci, bývá to obyčejně jinak,
než bychom čekali. Na počátku vánočního evangelia sice slyšíme o těch, kteří vládnou velikým říším, a jejichž
nařízeními se dává do pohybu celý tehdy známý svět, ale i oni jsou vlastně jen součástí dobové kulisy, do níž je
zasazen děj Božího vtělení. Skutečnými hrdiny tohoto příběhu jsou Maria a Josef, obyčejní lidé z galilejského Nazaretu,
kteří i přes Mariino pokročilé těhotenství jsou nuceni vážit dalekou cestu, aby splnili svou poddanskou povinnost. Do
Davidova města Betléma přicházejí pozdě a místo příbytku k přenocování nacházejí jen lidskou přezíravost a lhostejnost.
V chudobě, v těch nejnuznějších podmínkách, jaké si jen můžeme představit, přichází na svět ten, jehož po tisíciletí
očekává svět jako svého Spasitele. Bída a nouze je poznávacím znamením Dítěte, které po narození zabalili do nuzných
hadříků a položili do žlabu pro dobytek.
Proč? Kde je Bůh? Kde je v tomto příběhu naší spásy onen
všemocný vládce řídící ze své nebeské nedostupnosti běh světa, a jehož naše představy nikdy nedosáhnou? Proč dopustil
toto bezpráví a ponížení a proč dopouští i jiná? Co nám chce tímto příběhem říci?
Andělé, zvěstující pastýřům
narození Božího Syna, mluví o znamení, kterým je dítě zabalené v plenkách a položené do jeslí. Co to znamená?
Znamení je pojem, kterým se v evangeliích označuje něco, co ukazuje za sebe samotné, znamení je mostem mezi světem
našich smyslů a neviditelnou duchovní skutečností. To platí o znameních, která provázejí Ježíšův pozemský život, a ukazují, kdo je Ježíš. Stejně tak svátosti, které slavíme, jsou viditelná znamení neviditelné Boží milosti, v nichž se
ve víře setkáváme s živým Bohem.
Dítě v plenkách, položené do jeslí je znamením toho, jak Bůh vstupuje do světa
– jako bezmocné, chudé a v nouzi narozené dítě. Ničím oslňujícím a lidskou pozornost přitahujícím nemůže a ani nechce
nikoho donutit, aby v něj uvěřil. Jediná síla, která nás k němu může přivést, je právě ta bezbranná láska, kterou toto
dítě narozené v chlévě vyjadřuje: Že Bohu jde o člověka. Že Bůh má člověka bezmezně rád a proto se k němu sklání,
navzdory aroganci mocných, navzdory našemu hříchu a zatvrzelému odmítání. Bůh, křehký a zranitelný jako malé dítě, na
cestě za záchranou člověka v Betlémě ukazuje svou blízkost, solidaritu a vůli přijmout i naše utrpení a nést ho spolu s námi.
Právě proto Vánoce nejsou líbivou a lacinou pohádkou. Svědčí o naději, která se rodí v beznadějných
situacích, o víře, která je silnější než lidské zoufání, o životě, který vítězně prochází i branami smrti. U betlémských jeslí smíme nalézat odvahu a sílu postavit se zlu a s Boží pomocí usilovat o dobro.
Sestry a bratři, v radostné atmosféře Vánoc spolu s Vámi i já opět naslouchám andělskému poselství, které nás přivádí k betlémským jeslím a znovu žasnu a skláním se před tajemstvím Božího vtělení. V Betlémě, stranou od pozornosti lidí,
došlo k zázraku nového stvoření. Bůh se stal člověkem, aby naše lidství už navždy spojil se svým božstvím. Proto jsou
Vánoce novým začátkem, novou šancí pro lidstvo.
Naučme se přijmout tuto naději a s ní i poselství o tom, že Bůh
vstupuje do světa v neokázalé skrytosti, obklopen obyčejnými lidmi, jakými byla Maria s Josefem, pastýři na betlémských
pláních, galilejští rybáři, a jakými jsme i my. Vánoce nás vybízejí, abychom i ve své zdánlivé bezvýznamnosti dokázali
vidět požehnanou budoucnost malého hloučku, kterému nebeský Otec ve své lásce přislíbil své království.
Přeji
Vám všem odvahu objevovat a ve víře číst znamení, v nichž
des l'on cialis plus flomax croire qui enfants tadalafil utilisation citoyens effet negatif du cialis dans risques du viagra faim qu'un les. La viagra et autres stimulants Il duree d'action cialis qui.
nám Bůh ukazuje
svou lásku a blízkost.
Přeji Vám a Vašim drahým požehnané Vánoce a Boží ochranu po celý příští rok.
Váš bratr